انواع بار وارد بر بلبرینگ و انتخاب بلبرینگ مناسب

انتخاب بلبرینگ مناسب | بلک ابزار

بلبرینگ‌ها ساخته شده‌اند تا از اصطکاک تولیدشده در دستگاه‌های متحرک بکاهند. برای این کار باید بار وارد بر بلبرینگ کنترل شود. زیرا در صورتی که میزان این بار بیش از حد باشد، ممکن است بلبرینگ آسیب ‌ببیند.

بار وارد بر بلبرینگ انواع مختلفی دارد و این امر در انتخاب نوع بلبرینگ با توجه به کاربردی که از آن انتظار داریم، تأثیرگذار است. به این دلیل که بلبرینگ‌ها باید از استحکام کافی برای مقابله با فشارها برخوردار باشند.

انواع بار وارد بر بلبرینگ

از آنجایی که بلبرینگ‌ها ساخته شده‌اند تا حرکت چرخ‌ها و چرخ‌دنده‌ها را در دستگاه‌های مختلف صنعتی و ماشین‌آلات روان‌تر و سریع‌تر کنند، اینکه بدانیم تا چه میزان تحمل بار وارد بر بلبرینگ را دارند، اهمیت دارد.

چراکه بر مبنای اینکه بلبرینگ‌ها کدام نوع از انواع بارها را می‌توانند تحمل کنند، تصمیم گرفته‌ می‌شود که در کجا از آنها استفاده شود. زیرا هر یک از انواع آنها برای دستگاه‌های مختلف مناسب هستند.

در حقیقت نیروهایی که در میان حلقه‌های بلبرینگ‌ها جابه‌جا می‌شوند همان بار وارد بر بلبرینگ هستند. به‌طورمعمول بارها از لایه خارجی به رول‌ها انتقال پیدا می‌کنند و بعد در اثر تماس غلتک‌ها به لایه داخلی بلبرینگ می‌رسند. این پروسه سبب می‌شود نیروی اصطکاک به رینگ بیرونی برسد.

در واقع بلبرینگ‌ها از این راه، نیروی اصطکاک را کاهش می‌دهند تا سرعت حرکت چرخ‌ها بهتر شود و بلبرینگ‌ها بتوانند بارهای وارد شده را تحمل کنند. روش عملکرد به این صورت است که نیروی وارد شده، به ساچمه‌ها منتقل می‌شود و با چرخش ساچمه‌ها، نیرو کاسته شده و میزان باری که به رینگ داخلی می‌رسد کمتر می‌شود.

انواع بار وارد بر بلبرینگ را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. بار شعاعی، بار محوری، نیروی گریز از مرکز، پیش‌بار، بارهای ترکیبی یا مرکب، بارهای یک‌طرفه ثابت، بارهای دوطرفه، بارهای متغیر و بار خمشی از انواع بارهایی هستند که ممکن است به بلبرینگ‌ها وارد شوند. با این‌حال با توجه به اهمیت و گستره بارها، به بررسی بار شعاعی و محوری در بلبرینگ و بارهای ترکیبی می‌پردازیم.

انواع بار وارد بر بلبرینگ و انتخاب بلبرینگ مناسب | بلک ابزار

بار محوری در بلبرینگ به چه معناست؟

بار محوری همان نیرو محرکه بلبرینگ است که باعث حرکت آن‌ها می‌شود. نحوه ورود بار محوری به صورت مستقیم و یا واکنشی است.

هرگاه بار وارده به صورت مساوی بر اجزای غلتنده تقسیم شود و منجر به توزیع متعادل بار گردد، این بار مستقیما بر بلبرینگ، وارد شده است.

درمقابل هرگاه چرخ‌دنده‌های مورب، باری تولید کنند که از محور شفت خارج ‌شود و توزیع نیروها را به‌هم ‌زند، بار تولید شده از نوع واکنشی است.

بار شعاعی وارد بر بلبرینگ

این نوع همانطور که از نام آن پیداست باری است که به صورت عمودی بر محور شفت و موازی با شعاع بلبرینگ وارد می‌شود. بار تولیدشده به صورت شعاعی توسط اجزای غلتنده به حلقه بیرونی بلبرینگ منتقل می‌شود. نیرویی که به این صورت تولید می‌شود نیز به صورت مساوی و یکسان بر اجزای غلتنده وارد نمی‌شود.

بارهای ترکیبی در انواع بار وارد بر بلبرینگ

زمانی که به‌طور همزمان بارهای محوری و شعاعی به بلبرینگ وارد می‌شوند، بارهای مرکب یا ترکیبی به وجود می‌آیند. در این صورت اجزای تشکیل‌دهنده این گروه از بارها هم شعاعی و هم محوری تلقی می‌شوند.

تاثیر بار وارد بر بلبرینگ در انتخاب آن

بلبرینگ‌ها در دستگاه‌های مختلفی به‌کار می‌روند و بر اساس استفاده‌ای که دارند انتخاب می‌شوند. یکی از موضوعات مهم در انتخاب بلبرینگ‌ها، نوع باری است که قرار است تحمل کنند.

اطلاع از نوع باری که هر بلبرینگ می‌تواند تحمل کند، سبب می‌شود تا هم سلامت قطعه حفظ شود و هم طول عمر دستگاهی که بلبرینگ در آن به‌کار رفته‌ است بالا رود. برای تحمل هر یک از بارهایی که ذکر شد، به نوع خاصی از بلبرینگ نیاز است. ازاین‌رو، محاسبه تحمل بار بلبرینگ اهمیت دارد. در ادامه انواع بلبرینگ را متناسب با بار واردشده به آن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بارهای محوری

بلبرینگ مناسب در مورد بارهای محوری، بلبرینگ کف‌گرد است. این بلبرینگ توانایی تحمل بارهای محوری یک‌طرفه متوسط و سنگین را دارد. قابلیت این بلبرینگ این است که می‌تواند میزان بار را به طور یکسان توزیع کند.

اگر بار محوری وارد بر بلبرینگ از دو طرف باشد، باید از بلبرینگ کف‌گرد دوطرفه بهره برد. با استفاده از این بلبرینگ بر طول عمر دستگاه‌ها افزوده می‌شود.

بارهای شعاعی

انتخاب مناسب برای بار وارد بر نوع شعاعی، بلبرینگ شیار عمیق است. این بلبرینگ توانایی تحمل تنش‌های بالا را دارد. از این نوع بلبرینگ در از بین‌بردن بارهای خمشی که تنش بالایی ندارند نیز استفاده می‌شود.

بارهای ترکیبی

بلبرینگ‌هایی که در گذشته تولید می‌شدند تنها توانایی تحمل یک نوع بار را داشتند. بدین شکل که یا بار شعاعی و یا بار محوری را تحمل می‌کردند. به همین علت برای کنترل بارهای مرکب از چندین نوع بلبرینگ به صورت ترکیبی استفاده می‌شد. چون با استفاده از یک نوع بلبرینگ، دستگاه‌ها نمی‌توانستند میزان بار وارده به صورت شعاعی و محوری را طاقت بیاورند و از بین می‌رفتند.

تا اینکه بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای برای تحمل بارهای ترکیبی تولید شدند. قابلیت این نوع از بلبرینگ‌ها در تحمل بار وارد بر بلبرینگ به این صورت است که هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را پوشش می‌دهد و مانع از افت کیفیت دستگاه شده و به کارکرد بهتر و طولانی‌تر شدن عمر آن کمک می‌کند.

علاوه بر این نوع دیگری از بارهای ترکیبی وجود دارد که به عنوان بارهای ترکیبی سنگین شناخته می‌شود. عملکرد این بارها به این صورت است که بارهای محوری و شعاعی در آن هم‌محور نیستند و مجزا از یکدیگرند. برای این دسته از بارهای سنگین، بلبرینگ خودتنظیم مناسب است. بلبرینگ خودتنطیم توانایی تحمل کردن بارهای ترکیبی که انحرافات زاویه‌ای ایجاد می‌کنند را نیز داراست.

خرید بلبرینگ مناسب | بلک ابزار

سایر عوامل تاثیرگذار در انتخاب بلبرینگ

البته اطلاع از نوع بار وارد بر بلبرینگ، تنها عامل مؤثر در انتخاب بلبرینگ نیست. هرچند این عامل یکی از مهمترین عوامل است. با این‌حال فاکتورهای دیگری مانند فضای کاری، سرعت، دقت، صدا، سختی، شرایط محیطی و شرایط عملیاتی باید در نظر گرفته شوند.

سخن آخر

بار وارد بر بلبرینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا هرکدام از انواع بلبرینگ برای نوع خاصی از دستگاه‌ها به‌کار می‌روند. اهمیت بارها از آن جهت است که بدانیم بلبرینگ تا چه میزان توانایی تحمل فشار را دارد و بر آن اساس انتخاب کنیم.

برای انتخاب بهتر بلبرینگ متناسب با نیاز خود می‌توانید از مشاوره فروشگاه اینترنتی بلک ابزار استفاده کنید و با اطمینان‌خاطر به تهیه بلبرینگ اقدام نمایید.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up