به چه علت سیم بکسل را از فلزات آهنی می سازند؟

یکی از اسم های سیم بکسل همان طناب فولادی می باشد و سیم بکسل در کل به محکم و فلزی بودن معروف است و در ساخت این طناب فولادی از فلزات مختلفی مانند آهن، آلومینیوم، مس و فلزات دیگر استفاده می شود.
ما در این مقاله می خواهیم به بررسی علل فلزی بودن سیم بکسل بپردازیم.
به طور کلی از سیم بکسل ها برای جابه جایی بار های سنگین در جرثقیل ها و مکان هایی که بار سنگین وجود دارد استفاده می شود و به دلیل خطرات احتمالی در این پروژه ها نیاز به ایمنی بالا می باشد یکی از دلایل اصلی و عمده ای که منجر به ساخت و تولید سیم بکسل از فلزاتی مانند آهن و فولاد می شود همین مورد است
اما اگر سیم بکسل از فلزهایی مانند برنج، آلومینیوم و آلیاژ های مختلف ساخته می شد چه اتفاقی می افتاد؟
فلز هایی که نام بردیم فلز هایی هستند که تحمل کمی در برابر فشار، کشش و پارگی دارند و ه راحتی آسیب می بینند و پاره می شوند و یا اصلا مقاومت مناسبی ندارند یکی دیگر از دلایل ساخت و تولید سیم بکسل به صورت عمده از فلز آهن و یا آلیاژ های آن همین مورد می باشد.

ویژگی های طناب فولادی (سیم بکسل)

اساساً سیم های بکسل نه باید زیاد خشک باشند که باعث شکنندگی آن ها شود و نه باید زیاد انعطاف پذیر باشند که باعث ایجاد تاب خوردگی در آن ها شود و باید چیزی میان این دو باشند. سیم بکسل باید دارای حداقل انعطاف لازم باشد تا در زیر بار های سنگین علت عدم انعطاف پاره نشود.
چرا فلز آهن؟
دلیل انتخاب آهن به عنوان فلز اصلی در ساخت و تولید سیم بکسل تحمل فشار و وزن بالا نسبت به دیگر مواد اولیه ی مشابه به آن می باشد و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل ساخت و تولید سیم بکسل از فلز آهن می باشد و باعث شده تا این طناب فولادی دارای کیفیت بالایی باشد و در برابر انواع فشار و وزن بالا مقاومت و تحمل بالایی داشته باشد.

استفاده از سیم بکسل در جرثقیل و تاورکرین | بلک ابزار

نحوه تولید و ساخت سیم بکسل

سیم های بکسل از اول این شکلی که شما مشاهده می کنید نمی باشند و اول از همه از فلز آهن خالص و یا ترکیب شده و به صورت نخ ولی با ضخامت های مختلف و گاهی ضخامت بالا تولید می شود و به وسیله دستگاه هایی مخصوص به بافت سیم بکسل به هم بافته می شوند بافت ها و روش های تولید مختلفی برای سیم بکسل وجود دارد به طور مثال در برخی از روش ها کابل ها و یا سیم بکسل هایی که در مرکز قرار می گیرند از کابل های دور کلفت تر می باشند و لایه های بیرونی نازک تر می باشند البته در برخی روش ها و بافت ها در مرکز سیم بکسل از مغزی هایی با جنس کنف نیز استفاده می شود به طور مثال سیم یکسل های مصرفی در جرثقیل ها و یا وینچ های برقی و یا زیپ لاین ها متفاوت هستند و هر کدام دارای روش تولید و بافت مخصوص به خود می باشند و برای کار مشخصی طرای و مهندسی شده اند.

کاربرد های سیم بکسل

از سیم بکسل در صنایع کوچک و بزرگی استفاده می شود و دارای کاربرد و اهمیت فراوانی می باشد به طور مثال برخی از صنایع بزرگی که از سیم بکسل استفاده می کنند کارخانجات و شرکت های پتروشیمی، شرکت های حفاری، راه سازی و… می باشند.

از کاربرد های مختلف سیم بکسل می توان به استفاده آن در جرثقیل های تاورکرین که یکی از ابزار های خیلی مهم در راه سازی و ساختمان سازی به شمار می رود اشاره کرد. البته جرثقیل های کوچک و بزرگ دیگر نیز از سیم بکسل استفاده می کنند و منظور این نیست که فقط جرثقیل های تاورکرین از سیم بکسل استفاده می کنند .
از کاربرد های دیگر نیز می توان به کشتی سازی، ماهیگیری، کشتی رانی، شیلات، صنایع نفت و گاز، خودرو سازی، صنعت برق، مخابرات، معادن، صنایع ساخت آسانسور و… اشاره کرد .
از کاربرد های اساسی و بزرگی که قطعاً از بزرگترین کارایی های سیم بکسل به شمار می رود می توان به ساخت پل های معلق اشاره کرد که در این مورد از سیم بکسل های بسیار بزرگ که حتی فکرشم نمی توان کرد استفاده می شود .

استفاده از سیم بکسل در حفاری | بلک ابزار
استفاده از سیم بکسل در کشتیرانی | بلک ابزار

اگر قصد تهیه سیم بکسل برای زمینه صنعتی و یا کاربری های خاص دیگر دارید، میتوانید برای آگاهی از قیمت ها و همچنین دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید با کارشناسان ما با بیش از 20 سال سابقه خرید و فروش سیم بکسل از بخش تماس با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up